Pengakuan saya suka awak

Kring… Kring…

Perempuan: Hello.

Lelaki: Salam dan Hi. Ni Izzat ni. Sha, tengah buat apa tu?

Perempuan: Hmm…

Lelaki: Takpela, sori kacau… saya cuma nak bagitau awak sesuatu…

Perempuan: Saya…

Lelaki: Sekejap ya, maafla ambil masa awak… Tapi ada sesuatu yang perlu saya cakap… Nak buat pengakuan sebenarnya…

Perempuan: Tapi kan, saya…

Lelaki: Ya2… Jangan la layan saya macam ni .Saya dah banyak kali usaha nak dapatkan nombor awak daripada kawan2 saya ni. Nak telefon awak ni pun saya pun dah banyak kali fikir. Akhirnnya barulah ada keberanian nak telefon awak.

Perempuan: Oh. Ya ke? Hmm…

Lelaki: Sebenarnye saye dah lama suka awak. Mungkin awak tak kenal siapa saya dan tak pernah menyedari kewujudan saya. Tapi saya dah lama perhatikan awak. Sejak dari mula saya kenal awak lagi. Saya dah jatuh hati pada awak. Bukannya saya tertarik pada kecantikan awak walaupun saya tak nafikan awak memang cantik dan menjadi kegilaan ramai. Tapi gaya awak, yang membuatkan hati saya terpikat. Sopan penampilan, lembut tutur kata, dan baik hati budi. Mungkin saya terlalu terus terang tapi kalau saya tak cakap hari ni sampai bila2 pun tak…

Perempuan: Oh Izzat. Awk sungguh baik untuk berterus terang begini, tapi kan…

Lelaki: Kenapa Sha? Kenapa? Awak tidak sukakah cara saya? Atau awak tidak suka saya? Mungkin kerana awak tidak kenal saya. Tapi Sha, saya betul2 sukakan awak. Awak bagaikan teman yang telah lama saya impikan. Teman yang boleh mengisi kekosongan hati saya. Saya tak pernah rasa suka pada seseorang seperti saya sukakan awak sekarang.Awak bagaikan bidadari kepada saya. Rasa sangat bahagia jika ada awak disamping saya. Awaklah permaisuri di hati saya yang memang saya tunggu-tunggu…

Perempuan: Bukannya begitu maksud saya tapi… Sukar utk saya katakan, tapi saya…

Lelaki: Awak dah berpunya? Hati awak sudah menjadi milik org lain? Tak mengapa Sha. Saya faham. Sesungguhnya saye rela menunggu awak kerana saya percaya jika ada jodoh antara kita maka kita pasti bersama. Kalau awak katakan awak tidak mahu berkapel, saya juga begitu. Bukan niat saye untuk bercinta macam orang lain. Saya tidak mahu begitu kerana itu menjurus ke arah maksiat. Saya tahu awak perempuan yg baik, tak mungkin saya mempersiakan awak. Wanita dijadikan daripada rusuk lelaki, untuk berada di sisi. Saya faham itu. Saya benar2 ingin jadikan awak teman hidup saya. Tapi mungkin saya tidak sempurna kerana saya hanyalah manusia. Tapi saya harap awak dapat terima saya seadanya, kerana itulah sebenarnya cinta.

Perempuan: Izzat. Sebenarnya apa yang awak katakan itu betul. Mana2 wanita yg mendengar tutur kata awak ni pasti terpikat dengan keikhlasan dan keberanian awk. Tapi berat untuk saya katakan, saya sebenarnye BUKAN SHA. AWAK DAH SALAH NOMBOR NI!

WAHAHAHA…..

Ape yg berlaku seterusnya? Entahla, pengarang yang sebenar (aku olah semula ayat di atas supaya sesuai dengan cara penulisan aku) pun tidak tahu…

beliamuda: dialog di atas tu macam pernah aku buat je… Pernah ke? Eh, takde la. Huhu~~ Kalau ada yang terkena tu, maaflah ya… Apakah pengajaran dialog di atas?

Kebodohan yang Membawa Padah

Bodo kepal!

Mungkin itulah yang paling tepat untuk dikatakan apabila sikap tidak bertepatan dengan tindakan yang dilakukan. Dah la merompak, lepas tu siap boleh terkantoi cara paling bodoh pulak tu!

Aku bukan marah, tapi lucu dengan kisah yang terjadi di Amerika. Seorang remaja telah mencuri iPhone yang dimiliki oleh Sayaka Fukuda, seorang pereka kasut telah tertangkap akibat daripada menggunakan iPhone yang sama. Macam mana dia boleh tertangkap? Remaja tersebut telah menghantar emel yang mengandungi sisipan gambar mukanya menggunakan iPhone tersebut (juga menggunakan akaun emel pemilik asal).

Fukuda yang menyedari terdapat emel yang dihantar menggunakan akaunnya melalui outbox emelnya (padahal dia takde hantar apa-apa emel pun), terkejut apabila mendapati emel tersebut mengandungi sisipan gambar remaja yang merompak iPhone miliknya. Dia kemudian menghubungi pihak polis dan remaja tersebut berjaya dikenal pasti. Setelah itu, dia menghubungi remaja tersebut supaya menyerah diri.

Namun, akibat terlalu bodoh dan berdarah panas, remaja tersebut mengugut untuk membunuh Fukuda. Malang sekali bagi remaja tersebut kerana polis terlebih dahulu berjaya menahannya dan didakwa atas tuduhan merompak.

Begitulah kisah tersebut. Memang patut remaja tersebut dipanggil bodoh. Bodoh kerana dua perkara. Pertama, menghantar emel gambar mukanya menggunakan akaun emel pemilik asal, dan kedua, kerana mengugut untuk membunuh Fukuda walhal dia akan tertangkap dan berkemungkinan dia akan didakwa di atas ugutan tersebut.

beliamuda: bodo kepal merupakan ayat yang dikeluarkan oleh sahabatku. Maksudnya? Bodoh yang amat!

Sumber – [gizmodo, New York Post, gothamist]

Sekalung tahniah buat Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal

NIK NUR MADIHAH (kiri) menerima ucapan tahniah daripada Siti Nur Fatimah dalam pertemuan di SMA Maahad Muhammadi, Kota Bharu.

NIK NUR MADIHAH (kiri) menerima ucapan tahniah daripada Siti Nur Fatimah dalam pertemuan di SMA Maahad Muhammadi, Kota Bharu.

Keputusan SPM 2008 yang diumumkan beberapa hari yang lalu telah mencatat pelbagai detik suka dan duka buat setiap pelajar yang menduduki peperiksaan tersebut. Keputusan SPM kali ini juga dikatakan lebih baik dengan peningkatan pelajar yang menjawab dalam Bahasa Inggeris untuk subjek Sains dan Matematik.  Statistik ini cuba digunakan Kementerian berkenaan untuk menangkis bantahan umum terhadap PPMSI.  Sesiapa yang tidak tahu apakah itu PPMSI, boleh cari dengan Google dan pelajar UTP sila guna Yahoo atau lain-lain, sebab Google tak boleh diakses sekarang ni kan? Tapi, bukan itu yang aku nak perkatakan.

Apa yang menarik perhatian pada kali ini ialah pencapaian cemerlang pelajar SM (Agama) Maahad Muhammadi Kota Bharu yang memperolehi 19 A1 dan 1 A2. Pencapaian Nik Nur Madihah ini diiktiraf oleh Kementerian sebagai terbaik untuk tahun 2008, berbanding seniornya, Siti Fatimah Mukhtar yang tidak diiktiraf.

Siti Fatimah Mukhtar TIDAK di iktiraf sebagai Pelajar Terbaik SPM 2006 kerana didapati dia adalah seorang penjenayah. Jenayah-jenayah yang dilakukan oleh Siti Fatimah ialah:

1.) Pelajar Sekolah Agama Yayasan Islam Kelantan.
2.) Anak ahli Parti Islam SeMalaysia (PAS).
3.) Berasal dari Negeri Islam Kelantan.
4.) Bukan ahli Puteri UMNO Baru.
5.) Bukan ahli agama sesat Islam Hadhari

Seperti yang di atas, itulah perkara yang dikatakan menjadi penyebab kepada isu itu. Aku bukan mahu timbulkan isu, tapi itulah yang aku petik daripada tulisan seorang blogger yang lain. Pencapaian Siti Fatimah untuk SPM 2006 ialah 17 A1 dan 1 A2. Aku sendiri pernah berjumpa dengan Fatimah sebaik sahaja peperiksaan SPM selesai. Kami sama-sama belajar di Smart Reader Kota Bharu. Aku boleh katakan di seoarang pelajar yang baik, sederhana percakapannya dan baik akhlaknya. Bahasa Inggeris dia pun boleh tahan. Sekurang-kurangnya lebih baik daripada aku sendiri… :p.

Pencapaian Nik Nur Madihah lebih mengkagumkan. Sebagai seorang anak nelayan dan tukang cuci, dia berjaya mencatatkan kecemerlangan walaupun dihimpit kesusahan. Nik Nur Madihah turut menerima hadiah wang tunai sebanyak RM4000 daripada Yayasan Nelayan Malaysia dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia.

beliamuda: Buat pelajar SPM 2008 yang lain, tahniah untuk anda…  yang kurang berjaya, masih banyak lagi bidang lain untuk diceburi…