Metamorfosis: Separuh Tahun Pertama

Salam sejahtera buat semua.

di persimpangan

Saat entri ini ditulis, aku berada di penghujung separuh masa pertama untuk tahun 2009. Sebenarnya aku berada di persimpangan kerana ada keputusan yang perlu diambil. Keputusan yang akan memberikan kesan kepada perjalanan hidup aku untuk separuh masa kedua tahun ini. Walaupun pilihannya adalah sesuatu yang sukar, prinsip yang telah ditegakkan tidak beberapa lama dulu bukanlah sesuatu yang aku buat main-main. Ianya memerlukan satu perlaksanaan. Perlaksanaan yang menuntut satu pengorbanan. Pengorbanan yang tidak akan menjadi sia-sia demi untuk mencapai satu hasil yang paling cemerlang. Hasil sebenar yang diingini oleh setiap insan.
Continue reading

Apabila urusan jadi perlahan

Salam sejahtera untuk semua.

Kura-kura

Mendung je hari ni. Rasa nak rilek je. Nasib baik tak hujan. Kalau hujan, dibantainya tidur daripada pagi la jawabnya. Setiap kali bangun tu mesti rasa nak tidur balik. Katil asyik seru je suruh baring. Bantal pun dah memujuk minta dipeluk. Selimut apatah lagi. Kena pula bilik tu gelap. Memang rasa macam malam je la.

Continue reading

Hikmah disebalik setiap kejadian

island-waterfall

Saban waktu, ada sahaja kejadian yang menimpa diri kita. Boleh jadi kita suka akan kejadian itu kerana ia menjadikan hati kita senang dan kita nampak terus faedah daripada kejadian itu. Namun, selalunya, kita terlepas pandang akan hikmah disebalik setiap kejadian. Terutamanya, kejadian yang menyebabkan diri kita mengalami kesukaran dan kepayahan.

Continue reading

Aku rindu pada satu nama yang berjasa

Gambar ni je ada.. tu pun hotlinking dari Friendster...

Entri khas ini ditujukan kepada para pendidik yang telah bertungkus lumus mencurahkan ilmu kepada setiap insan yang pernah belajar di sekolah, bersempena dengan sambutan Hari Guru tahun ini yang betemakan “Guru Pembina Negara Bangsa”. Continue reading