Puisi Cinta Ketika Cinta Bertasbih

Salam sejahtera buat semua.

Ketika Cinta Bertasbih

Siapa kat sini tengok filem Ketika Cinta Bertasbih? Dalam filem tu, ada satu babak semasa sesi pertanyaan di majlis bedah buku “Menari Bermasa Ombak”. Soalan yang diajukan adalah mengenai cinta. Jadi, dijawabnya adalah dalam bentuk puisi cinta sebenarnya. Cinta sejati kok? 😛

Puisi Ketika Cinta Bertasbih oleh Sheikh Jalaluddin al-Rumi

Cinta adalah kekuatan,
yang mampu mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah cinta..

Dideklamasikan oleh Ayyatul Husna

—–

Sekalipun cinta telah ku uraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri…
meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..
kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan..

Dideklamasikan oleh Anna AlthaFunnisa

beliamuda: Korek dalam draf, jumpa yang ini. Nanti malam ku hadir lagi ke blognya untuk kemaskini.

20 thoughts on “Puisi Cinta Ketika Cinta Bertasbih

  1. salam.citer yg btol2 hebat.best sgt2.itu lah cara bcinta dlm Islam.cara yg Islam anjurkan.mcari redha Allah itu adalah lbh pnting bbanding yg lain2.alangkah indahnya andai itu lah kisah cinta yg tjadi pada kita.begitu indah dan menarik.semoga kita sntiasa brada dlm redha Allah.”jgnlah kamu mhampiri zina”

  2. isk..isk…leleh woo!!!!!Aku dpt tngk movie KCB ni pn kbetulan ja.Tp xsangka syahdu..myentuh ati lelaki grindcore ku ini…X puas tngk berkali2 coz unsur pcntaan yg mjurus kearah keredaanNYA ckup dgarap dgn smpurna..Bhasa Melankolik cnta dan Keagamaan seiringan..Ketika Cinta Bertasbih,,Akan Terungkaika Maknawi Cnta?..

  3. cinta yg cukup indah dan patut untuk di jadikan contoh ketika bercinta untuk mendapatkan redha ilahi… kisah yg cukup menyentuh hatiku.. terima kasih semua yang terlibat moga dapat di amalkan apa yang di sampaikan..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge