Petang ini hujan

Agak kebudak-budakan la tajuk tu.. Tapi itulah kenyataan. Petang ini hujan. Hujan sedang turun dengan lebatnya. Eh, tak de lah lebat sangat, sekadarnya sahaja.

Amaran hujan lebat peringkat kuning di daerah Tumpat, Kota Bharu, Bachok dan Pasir Puteh dijangka berterusan sehingga esok.

Itu yang ditulis kat dalam berita dan yang dilaporkan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia pada Jumaat lepas. Risaunya aku. Malam ni kena memandu. Eh, apa pula yang susahnya?

Masalahnya, aku tak pernah memandu malam dan jalan yang akan aku lalu adalah jalan kampung. Kalau hujan, lagi la parah. Dugaan betul. Tapi, aku nak memandu ke mana malam ni? Ahaks.. bukan nak keluar saja-saja. Malam ni aku akan memandu ke New Pacific Hotel untuk jamuan keluarga bengkel Radicare Kota Bharu. Sekadar membawa ahli kelurga. Pengganti Abah, sebab Abah kena berada di sana lebih awal. Kenyataannya, Abahlah yang menguruskan makan malam ni.

Laluan yang akan diambil? Tahu ke jalannya? Takpe2, aku dah minta tolong Google Earth sikit, untuk memudahkan aku. Dah tahu tempatnya, cuma tak biasa saja.


Gambar yang tak berapa nak ada dalam peta tu la jalan kampung yang akan aku lalu… haih…

beliamuda: rasa bersemangat sikit hari ini… sikit je ke?

KB Mall – Setuju dan Kecewa

Semalam aku berkesempatan ke Kota Bharu bersama Mama dan Abah. Kebetulan Abah ada baucar pembelian RM100 di Pacific, so kami ke KB Mall untuk membeli belah. Sesungguhnya, kami sekeluarga jarang sekali ke KB Mall, biasanya ke Pantai Timur sahaja. Abah kata lebih senang nak parking kereta di Pantai Timur. Jalan pun tak sesibuk di KB Mall. Sebelum itu, kami ke kedai perabot, sambil Abah menunjukkan jalan untuk New Pacific Hotel untuk memudahkan aku yang akan memandu ke sana pada malam jamuan Hari Keluarga Radicare. Abah akan mengiringi pegawai Radicare daripada Kuala Lumpur pada malam itu, so akulah yang akan membawa ahli keluarga aku yang lain ke sana.

Semasa di KB Mall, seperti yang telah aku jangkakan, pemandangan biasa yang akan aku lihat. Walaupun aku hanya masuk ke Pacific sahaja dan hanya lalu di laluan pintu masuk KB Mall, pemandangan yang “menarik” ada di sana sini. Tak perlulah aku nak katakan lagi. Kalau nak tahu lebih lanjut, baca petikan di bawah ini yang dipetik daripada YouthJihad.

————————————————————————————————–

Aku pergi ke KB Mall pada hari sabtu. Hari yang paling sesak di bandar Kota Bharu. Masuk sahaja ke dalam, aku lihat sekumpulan perempuan seramai 3 orang berpakaian ala-ala gothik dengan pakaian serba hitam dan rambut berwarna-warni serta mencancang. Adikku kata, mereka ni ‘budak Indie’. Oh, mungkin sedikit sahaja golongan ini. Menyusur ke dalam, terkejut aku melihat betapa ramai budak-budak Indie ini berkumpul di ruang tengah KB Mall. MasyaAllah!! Mereka menjerit-jerit, tergelak-gelak seperti syaitan. Orang ramai yang lalu-lalang menjeling kepada mereka. Di manakah hilang malu mereka ni? Daripada saiz badan dan gaya percakapan, mereka ni lebih kurang lepasan UPSR atau PMR. Muda daripadaku yang pastinya. Kemudian, setelah berjaya ‘menjelajah’ 80% pasaraya ini, lebih ramai golongan Indie yang aku temui. Paling mengecewakan, sukar untuk berjumpa lelaki apatah lagi perempuan yang memakai pakaian yang islamik! Astaghfirullah. Setiap kali bertemu wanita yang berpakaian menutup aurat dengan sempurna dan lelaki yang berpakaian kemas dan memakai kopiah, betapa bersyukurnya aku kerana rupa-rupanya masih ada lagi manusia yang patuh pada syariat Allah dan mengikut Sunnah Rasulullah. Pandangan sebegini sememangnya biasa di KL, Ipoh atau Penang. Namun, tidak pernah aku melihat pemandangan sebegini di Kelantan. Dahulu, Non-Muslim pun ‘tutup aurat’ kecuali rambut. Tapi sekarang, kalau Muslim pun dah berani buka situ buka sini, Non-Muslim macam mana? Bayangkan, di depan sebuah kedai yang menjual pakaian islamik, penjualnya memakai purdah, di pintu kedai terletak stiker ‘Kota Bharu Bandaraya Islam’, menjadi tempat berkumpulnya anak-anak yang berjiwa kosong ini. Malu! Inikah yang anda kata KEMAJUAN? BODOH!! Ini semua JAHILIYYAH!

————————————————————————————————–

Aku sangat-sangat la bersetuju dengan apa yang dikatakan di atas dan sangat kecewa dengan apa yang telah terjadi ini. Aku juga biasa melihat pemandangan ini. Kali pertama semasa aku darjah enam iaitu di Mid Valley dan juga semasa aku belajar di MRSM Transkrian. Tak sangka dapat juga lihat di atas tanah negeri sendiri. Bak kata Pjoe, “masuk dalam KB Mall ni, tak sedar pun yang MB negeri ini adalah seorang Tok Guru” (lebih kurang macam ni la).

beliamuda: aku hanya seorang budak kampung…

Boy goes home after years in ICU

BACHOK: A boy who spent six years in the intensive care unit of the Universiti Sains Malaysia Hospital (HUSM) due to bronco-pneumonia and breathing difficulties was allowed to go home to his family yesterday.

Muhamad Hanif Hashim, who was diagnosed with the illness when he was 15 days old, returned to his house in Kampung Wakaf Aik although he still needs to use a breathing aid.

“We hope that with good care and with the training provided by the hospital, he can have a safe life,” said HUSM director Dr Saidon Kamari in his speech at a ceremony to hand over the boy to his family and to set up the Help Hanif Fund. His speech was read by the hospital’s pharmacy director Noranini Abu Samah.

Muhamad Hanif was first treated at the Raja Perempuan Zainab II Hospital before being referred to HUSM.

Dr Saidon said training was provided to his family on how to care for him and on how to use the breathing aid.

“If the (breathing) aid is spoilt for even five minutes, he could die,” he said. – Bernama

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/8/21/nation/22136421&sec=nation

Ketika terbaca kisah ini, teringat balik pengalaman semasa Doctor Youth Programme di USM, 25 dan 26 Jun 2006. Teringat pengalaman semasa berada di sana. Semua peserta dibahagikan kepada empat posting. Tiba-tiba teringat pulak, wad mana aku pergi dulu ya? Bila belek balik buku catatan time program tu, second posting kat wad ICU – Wad 1 Mutiara.

Bila amati balik buku tu, terpandang satu nama yang sama dengan nama dalam berita di atas. Ya, adik Haniff Hashim. Pesakit yang sama. Memang time tu, bila tengok keadaan adik Haniff memang menyedihkan. Saluran pernafasan adik Haniff memang tak lepas daripada alat ventilator. Even untuk makan (minum susu) pun, agak sukar sekali. Lebih mendebarkan time tu, alat ventilator adik Haniff hampir tercabut. Nasib baik nurse cepat bertindak. Merujuk kepada tag adik Haniff, dia telah dimasukkan ke situ sejak 30 Jun 2006 lagi. Akhirnya adik Haniff dibenarkan pulang juga. Harap keadaan adik Haniff bertambah baik. AMIN.

Kenangan Ramadhan 1428 Hijrah

Apabila ufuk mlelabuhkan tirainya pada waktu maghrib semalam maka berakhirlah ramadhan tahun ini. Kenangan ramadhan pada tahun ini sangat berbeza. Satu dimensi baru bagi insan yang masih mentah ini. Beginilah keadaanya apabila telah melanjutkan pelajaran ke universiti. Tahun ini, hanya sempat bersahur sekali sahaja dengan keluarga dan berbuka dua kali sahaja. Pengalaman berpuasa di universiti sangat berbeza di mana makan dan minum merupakan tanggungajwab yang empunya badan. Bersahur seakan tiada untuk ramadhan kali ini. Bukan apa, kena bangun sendiri dan pergi cari makanan sendiri. Berdikari la katakan…hari kedua saja, dah mula tak bangun sahur. Tapi hati tetap tabah berpuasa walaupun pada hari tersebut ada test subjek fizik.

Berpuasa tanpa sahur? Sebelum ini, perkara ini merupakan satu perkara yang tidak pernah dilakukan, tetapi seakan menjadi rutin tahun ini. Lagipun, sangat susah untuk mencari kepelbagaian dalam makanan sahur. Asyik-asyik nasi goreng ataupun mee goreng. Tapi saya tetap bersyukur kerana masih lagi dapat bersahur dengan aman. Pada mulanya, agak sukar juga. Perut menjadi lapar, tekak rasa dahaga dan badan pula tak bertenaga. Namun itulah dugaan berpuasa. Untuk mengingatkan diri ini tentang mereka yang tidak bertuah seperti diri yang hina ini. Sebenarnya, kehilangan berat badan merupakan satu benda yang paling saya tidak dikehendaki. Namun agak terkejut juga kerana saya telah kehilanngan tiga kilo. Tubuh ini sememangnya kecil, jadi pula bertambah kecil.

Namun, waktu berbuka merupakan satu saat yang sangat indah. Inilah cara berbuka student. Berbuka bersama rakan merupakan saat yang mengembirakan. Walaupun diri ini tidak pernah menjejakkan kaki ke bazar ramadhan, juadah berbuka tetap menarik. Saat berbuka bersama rakan di bilik merupakan suasana yang baru dan akan ditempuh pada masa mendatang jika diizinkan tuhan. Kurma merupakan juadah yang mesti ada. Kami beruntung kerana tiada masalah untuk mendapatkan kurma kerana terdapat rakan lain yang menyediakan stok untuk dijual. Lagipun, cafe turut menjualnya, termasuklah yang memberi secara percuma setiap kali membeli juadah berbuka. Setiap kali berbuka, nasi dengan lauk ayam merupakan kebiasaan. Cuma sekali-sekala berbuka dengan kuih-muih. Bukan apa, nak save budget la katakan.

Tiba waktu terawih, berduyung-duyung pergi ke masjid. Pada malam pertama, memang sangat ramai. Dan itulah kali pertama saya berterawih cukup dua puluh. Kebiasaannya lapan sahaja. Dan itulah satu-satunya terawih yang dua puluh saya buat dalam ramdhan tahun ini, yang lainnya lapan sahaja. Itupan ada yang tinggal; tertinggal ataupun kerana terpaksa sebab ada kelas. Kalau tertinggal tu kerana tidur. Letih sangat. Rasanya, untuk ceritakan segalanya adalah mustahil. Cukuplah sekadar coretan ringkas ini.

Salam Aidilfitri.

***menanti ramadhan tahun hadapan, 1429 Hijrah.