Keputusan Perlawanan Akhir Bola Sepak Malaysia vs Vietnam Sukan SEA Laos 2009

Salam sejahtera buat semua.

logo FAM

Alhamdulillah, akhirnya penantian selama 20 tahun berakhir jua. Emas untuk bola sepak Sukan SEA Laos 2009 akhirnya menjadi milik Malaysia setelah berjaya menumpaskan Vietnam 1-0. Walaupun Malaysia tewas 1-3 dengan Vietnam pada perlawanan peringkat kumpulan, tertebus juga kekalahan itu di pusingan akhir ini.

Walaupun sepanjang separuh masa pertama aksi pasukan Malaysia agak lemah, separuh masa kedua agak rancak dengan kedua-dua pasukan saling menyerang balas. Gol tunggal Malaysia hadir pada minit-minit terakhir perlawanan.

Jaringan gol sendiri pemain Vietnam selepas tolakan Norshahrul Idlan Talaha memberikan peluang untuk Malaysia memperoleh emas dalam acara akhir bola sepak lelaki Sukan SEA ke-25.

Malaysia yang berjersi biru menentang pasukan Vietnam yang berjersi putih. Kali terakhir Malaysia memenangi pingat emas untuk bola sepak Sukan SEA ialah semasa edisi Sukan SEA Kuala Lumpur 1989. Perlawanan akhir tersebut diadakan di Stadium Merdeka dengan pasukan Malaysia menentang Singapura. Malaysia menang 3-1.

beliamuda: [1] Apa komen anda tentang perlawanan tadi dan prestasi pemain Malaysia? Saya tak reti nak komen pasal bola. Saya reti sorak bila bola masuk gol je. Hehehe… [2] Malaysia telah melepasi sasaran awal 30 emas. Setakat pukul 5 petang, Malaysia sudah memungut 35 pingat emas. Dengan ini, tambahan satu lagi pingat emas!

56 thoughts on “Keputusan Perlawanan Akhir Bola Sepak Malaysia vs Vietnam Sukan SEA Laos 2009

  1. Syabas di ucapkan kepada skuad bolasepak kita kerana dapat menamat penantian 20 thn emas sukan sea. Untuk FAM teruskan memberi pendedahan dan pengalaman yang positif utk pasukan ini. dan tanamkan keghairahan utk sentiasa ingin juara di setiap PERTANDINGAN,tak pe klu kalah dalam pahlawan tp JUARAI PERTANDINGAN, contohnya kita kalah dgn Vieatnam di peringkat kumpulan tapi menang di AKHIR. Tak payahlah dengar sangat komen atau kritikan org yg diluar padang,klu mereka main entah2 lg teruk. GOL MALAYSIA…GOLD..TP JGN TUNGGU SAMPAI 20 THN BARU NK MENANG..PIALA THOMAS PUN KENA TUNGGU 20 THN..LETIHLAH bro..Ok sekian Terima kasih.

    • betul tu… aku sokong.. tapi, masa Malaysia kalah ngan Vietnam pada peringkat kumpulan dan nyaris terkeluar drp saingan., suma org kutuk Malaysia time tu kan..kan… Sekarang puji melambung2 pulak… TV tak siarkan siaran langsung, org pun tak peduli..Tapi sehari tak tengok EPL dah rasa gian kan… Lepas Malaysia kalahkan Thai baru suma buka mata… Pastu, TV pun baru terhegeh2 siarkan perlawanan ngan Laos kan… Biasa lah.. WELCOME TO MALAYSIA…

  2. syabas kepada pemain2 malaysia kerana dpt menewaskan vietnam dgn 1-0…malaysia boleh2!!!!!!!!!!!!!!

  3. barisan 11 pemain malaysia fauzi dewa.abg aie.shafiq bebet. jai bibir.abg jan. akak amy.khairy playboy.ustaz.tok jerami.abg megat.
    ATok.leong gay ini lah barisan impian negara ke piala dunia coach
    aziz gemuk

  4. dewa dewa aku pakai nama dewa kau pun sibuk nak pakai nama dewa apa kata
    kau jadi ajer coach kat kampung aku ulu tembileng fc gaji ikut harga getah nak tak dewa fauzi

        • @tok pacak, ohh ye ke mesti lutut longgar macam mana nak latih pemain bola.benda tu boleh pakai lg ker

          • @azlina, aiiyaaaa benda tak naik ka bikin malu saja itu aziz kifah apa bangsa ahhh arab ka aaaiiiyaaa bikin malu lelaki saja itu fauzi dewa sapa tuhan kaa aiyaaa tidur lg baik ma

  5. dewa fauzi baik main twin striker ngan aziz kifah lagu 2 org mamat tu john terry pin tak sanggup jaga biar harun salim bachik yg jaga olleeh

  6. siapa tu fauzi dewa pemain bola atau pemain games hahahahha baik tidur ajer la fauzi dewa kalau kau nak aku hantar rozita che wan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge